Amerikassa on ylitarjontaa lakimiehistä mikä johtaa siihen, että kilpailu asiakkaista on kovaa. Lisäksi pitää muistaa kaksi rahaan liittyvää asiaa: 1) useimmiten asianajajat hoitavat tuotevastuuoikeudenkäyntejä ilman että asiakas maksaa mitään palkkiota, mutta vastineeksi asianajaja saa osan siitä mitä vastaaja joutuu maksamaan. Tämä osuus saattaa olla jopa 40 % (muista yllä mainittu Anderson vs. General Motors tapaus) […]
Amerikan oikeusjärjestelmää on hyvin vaikea ymmärtää, tärkeämpää onkin tietää mitkä ovat ne pahimmat karikot ja virheet, joihin voi syyllistyä ja miten ne voi välttää. Helpoin ja ehdottomasti viihdyttävin sekä riittävä tapa saada alustava käsitys amerikkalaisen oikeusjärjestelmän periaatteista ja erityispiirteistä on lukea John Grishamin kirjoja. Grisham on entinen asianajaja ja hän kuvaa amerikkalaista oikeusjärjestelmää erinomaisella tavalla. […]
Viimeisen 25 vuoden aikana olen nähnyt, kuinka tuotevastuusta on tullut suurta ja erittäin hyvin kannattavaa liiketoimintaa asianajajille monissa maissa, kasvu on ollut suorastaan huimaa ja oikeudenkäyntien määrä on lisääntynyt valtavasti kaikkialla maailmassa. Ihmiset ovat myös tulleet entistä tietoisemmiksi oikeuksistaan. Useat ovat kuulleet asbesti- ja tupakkaoikeudenkäynneistä, joissa sadat miljoonat dollarit ovat vaihtaneet omistajaa. Nykyään varsinkin lääketehtaat […]
Australiassa ovat voimassa ehkä maailman tiukimmat tuoteturvallisuutta säätelevät lait. Sinne tuotteita myyvien valmistajien on otettava nämä huomioon jo siitäkin syystä, että asiakkaat vaativat tuotteiden täyttävän paikalliset turvallisuusvaatimukset, hehän ovat ensi sijassa hankaluuksissa, jos jotakin sattuu. Jos suomalaisella yhtiöllä on toimintaa Australiassa, niin paikalliset työntekijät varmasti haluavat, että asiaan kiinnitetään huomiota sillä he saattavat olla henkilökohtaisessa […]
Euroopassa ei tuotevastuuvahingoilla ole samanlaisia taloudellisia seuraamuksia henkilövahingoista kuin monissa muissa maissa. Tämä johtuu lähinnä siitä, että Euroopassa ei ole käytäntönä maksaa korvauksia, ainakaan tuntuvia, henkilövahingoista. Onko tämä sitten oikein onkin aivan eri asia. Myöskään vahingonkärsineiden omaiset eivät useinkaan saa eivätkä vaadi korvauksia vahingon aiheuttaneen laitteen valmistajalta, koska tyypillisesti sosiaaliturva ja vakuutukset kattavat nämä vahingot. […]
Tuotevastuu tarkoittaa vastuuta tuotteen aiheuttamista ympäristö-, henkilö- ja esinevahingoista. Huomattavaa on, että kun vahingonkärsineenä on joku muu kuin yrityksen sopimuskumppani, esimerkiksi koneen käyttäjä tai sivullinen henkilö, vastuuta heihin nähden ei voi rajoittaa sopimuksella koska osapuolena on niin sanottu kolmas osapuoli, joka ei ole millään tavalla osallisena sopimuksessa. Sopimusosapuolien välillä vastuunrajoitukset ovat mahdollisia ja ne ovatkin […]
Näin Tampereen ratikkatyömaalla rakennusvaiheessa – ”safety first”? Mitä riskejä kuvan tapaukseen liittyy laitevalmistajan näkökulmasta? Tämän kirjoitussarjan tarkoitus on kertoa mitä tuotevastuu merkitsee tuotteiden valmistajalle, mitä seuraamuksia sillä voi olla, mitä oikeussaleissa tapahtuu ja miten tuotevastuun oikeudellisia riskejä voi yrittää hallita. Ja sekin selviää mikä on ”company story” ja mihin sitä käytetään. Tervetuloa mukaan! MIKSI TÄMÄ […]
Velallisen epärehellisyyden tunnusmerkistö edellyttää, että velallinen tekee tahallaan jotakin, mikä aiheuttaa tämän maksukyvyttömäksi tulemisen tai oleellisesti pahentaa jo olemassa olevaa maksukyvyttömyyttä.
Varsinkin yrittäjien on oltava varovaisia, jos yhtiö on ajautumassa konkurssiin. Velallisen epärehellisyydestä tuomitaan velallinen, joka hävittää omaisuuttaan, ilman hyväksyttävää syytä lahjoittaa tai muuten luovuttaa omaisuuttaan, siirtää omaisuuttaan ulkomaille saattaakseen sen velkojiensa ulottumattomiin taikka lisää perusteettomasti velvoitteitaan ja siten aiheuttaa maksukyvyttömäksi tulemisensa tai oleellisesti pahentaa maksukyvyttömyyttään. Rangaistusasteikko on sakkoa tai enintään 2 vuotta vankeutta. Yllä todetun tunnusmerkistön mukaisesti velallisen epärehellisyys […]
Internet on nykyisin täynnä erilaista tietoa. Oikeastaan voi olla niin, että tietoa löytyy jopa liikaa ja ongelmaksi voi muodostua tiedon määrän käsittely sekä tietolähteen luotettavuus. Alla on lueteltu ja esitelty joitakin keskeisimpiä ja luotettavimpia internet-sivuja, joiden avulla voi hakea ratkaisuja oikeudellisiin asioihin. Vaikeimmissa ja monimutkaisimmissa ongelmatilanteissa kannattaa kääntyä asiantuntijan puoleen. Finlex on oikeusministreriön omistama oikeudellisen aineiston […]