Rikolliset keräävät identiteettivarkauteen tarvittavia henkilötietoja tietomurtojen, netin tietovuotojen tai esimerkiksi tietojenkalastelun avulla. Viimeaikoina moni on saanut huijauspuheluita, joissa on yritetty saada henkilö luovuttamaan omia henkilötietojaan.
Valmistajan velvollisuudet huolehtia tuotteesta ei lopu siihen kun tuote on saatettu markkinoille, päinvastoin.
Valmistajalla on lakisääteinen velvollisuus valvoa ja ylläpitää tuotteidensa turvallisuutta tuotteen koko käyttöiän ajan.
Myynnin kannalta keskeinen teema on asianmukaisen dokumenttienhallinnan tärkeys. Myyntitoimintoihin on tallennettava todisteet siitä, mitä on myyty, kenelle ja millä ehdoilla.
Sen lisäksi, että valmistaja täyttää kaikki velvollisuutensa, suunnittelee huippuluokan tuotteita ja laatii niille erinomaiset ohjeet, on myös pystyttävä todistamaan, että niin myös on todella tehty. Jos tuotevastuuoikeudenkäynti alkaa, on pystyttävä osoittamaan, että yritys on vakava ja huolellinen valmistaja, joka on tehnyt kaikkensa tehdäkseen tuotteista turvallisia. On pystyttävä osoittamaan, miten tuotteet on suunniteltu, miten riskit on […]
Varoituksista on jo aiemmin ollut puhetta, mutta asian tärkeyden vuoksi palaamme niihin vielä hieman tarkemmin. Varoitukset ja käyttöohjeet ovat osa tuotetta. Niitä lukevat käyttäjien lisäksi myös viranomaiset ja tuomarit, jos tuote on ollut osallisena onnettomuudessa. Tuotevastuunäkökulman ymmärtäminen on tärkeää niille henkilöille, jotka ovat vastuussa käyttötiedoista, pääasiassa käyttöohjeista, tuoteturvallisuusmerkinnöistä ja muista asiakkaille tuoteohjeiden muodossa lähetetyistä tiedoista. […]
Suurin virhe mitä yhtiö voi tehdä, on olla seuraamatta mitä sen tuotteille tapahtuu ja olla reagoimatta onnettomuuksiin ja vaaratilanteisiin. Yksi onnettomuus on vielä OK, mutta toinen on katastrofi. Kuinka niin? Jos sen ensimmäisen onnettomuuden jälkeen ei tee mitään korjaavia toimenpiteitä, kuten esimerkiksi muuta laitetta turvallisemmaksi tai varoita muita käyttäjiä havaitusta riskistä, sen katsotaan (tai näin […]
Yhtiöllä tulee olla toimiva turvallisuuskulttuuri, joka käsittää omien työntekijöiden työturvallisuuden lisäksi myös tuoteturvallisuuden tärkeänä osana yhtiön arvoja. Hallituksen hyväksymä ja liiketoimintaan jalkautettu tuoteturvallisuusohje (policy) on ehdottoman tärkeä kahdestakin syystä. Ensinnäkin se toimii tukena tuoteturvallisuuden kanssa työskenteleville henkilöille. Surullinen tosiasia on, että monissa yhtiöissä tuoteturvallisuus ja varsinkin edellä kuvattu riskienhallintaohjelma yhä nähdään varsinaista liiketoimintaa haittaavana tekijänä […]
Edellä on lyhyesti kerrottu tuotevastuun oikeudellisista riskeistä, mahdollisista seuraamuksista sekä muutamista erityispiirteistä, jotka on otettava huomioon, kun näihin riskeihin varaudutaan. Seuraavaksi käymme läpi niitä toimenpiteitä, jotka auttavat vähentämään oikeudellisia riskejä. Ensinnäkin yrityksen on selvitettävä itselleen millä tasolla yhtiön tuotevastuuasiat ovat, joko tekemällä tai teettämällä riskikartoituksen. Sen jälkeen on laadittava ja toteutettava tuotevastuuriskien hallintaohjelma. Sen laajuus […]
Lähes kaikissa (75 % tapauksista) oikeudenkäynneissä puhutaan varoituksista, olivatko ne riittävät vai eivät. Useimmat ovat kuulleet vitsailtavan varoituksesta, jossa sanotaan, ettei kissaa saa kuivata mikroaaltouunissa tai muista vastaavista. Olipa se totta tai ei, on syytä varautua siihen, että onnettomuuden sattuessa omat varoitukset esitellään jurylle ja ns. asiantuntija ruotii niitä samalla verraten kilpailijoiden vastaaviin. Silloin ei […]
Oikeudenkäynti Amerikassa poikkeaa monessa suhteessa suomalaisesta, kun meillä haastehakemuksessa on yksilöitävä tarkasti osapuolet ja vaatimukset sekä niiden perusteet, niin Amerikassa haastehakemus on varsin lyhyt ja sanoisiko epämääräinen. Tarkat perustelut puuttuvat ja vastaajatkin saatetaan nimetä ”John Doe 1”, ”John Doe 2” jne. Tämä johtuu siitä, että tästä prosessi vasta alkaa ja sen kestäessä kantajalla on äärimmäisen […]